Minimer høje følelsesmæssige krav i arbejdet

Minimer høje følelsesmæssige
krav i arbejdet

mimimer hoje folsesmaessige krav_gron

I NGO’er arbejder vi ofte tæt på mennesker i sårbare eller engagerede situationer – medlemmer, frivillige og brugere, som kan have stærke følelser og behov. Det er en vigtig del af vores virke, men også et område, der kan slide, når følelsesmæssige krav og -påvirkninger bliver for høje eller vedvarende uden ordentlig støtte. At forebygge og kunne håndtere disse krav er en fælles opgave, som kræver både rammer, kultur og kompetencer.

Med klare strukturer, tid til refleksion og en kultur, hvor vi kan tale åbent om grænser, reaktioner og støttebehov, skaber vi gode forudsætninger for, at vi undgår at blive overbelastede. Derfor skal vi arbejde aktivt for at reducere belastningerne og styrke muligheden for faglig sparring og afklaring.

For at efterleve princippet skal vi:

  • Identificere situationer, hvor uhensigtsmæssig eller grænseoverskridende adfærd forekommer, og hvor håndteringen er uklar. Man kan f.eks. benytte denne guide.
  • Vurdere behovet for supervision eller kollegial de-brief, hvis høje følelsesmæssige krav er et vilkår i arbejdet. Man kan f.eks. benytte denne guide.
  • Udarbejde en tydelig beskrivelse af, hvad der er uacceptabel adfærd, og hvordan den håndteres af både medarbejdere og ledere. Man kan f.eks. benytte denne workshopguide og/eller procesbeskrivelse af konflikthåndtering.
  • Sikre opfølgning og evaluering, fx årligt.

Når vi håndterer følelsesmæssige krav, beskytter vi både os selv og kvaliteten af vores indsats.