Få effekt med arbejdsmiljøarbejdet

Systematisk giver mulighed for at være på forkant

En systematisk tilgang til arbejdsmiljø-arbejdet gør det nemmere at være på forkant. Et sundt og psykisk arbejdsmiljø sikres bedst, når vi tager udfordringer og problemer inden de vokser sig store og komplekse. Det er en fordel for organisationen, da organisationen sparer ressourcer på tunge og vanskelige forløb, og for medarbejdernes trivsel og betingelser for det gode samarbejde.

– og det er lovpligtigt

Det er lovpligtigt at skabe en systematik i arbejdsmiljøarbejdet i forhold til at identificere, forebygge og håndtere psykosociale arbejdsmiljøproblematikker. Det kan gøres på mange måder, som afhænger af organisationens størrelse og det arbejde, den beskæftiger sig med.

På denne side finder du nogle greb, som kan være hjælpsomme til at understøtte jer i at arbejde systematisk med at forebygge og håndtere det, der belaster jeres psykosociale arbejdsmiljø.

Forebyggelse handler om at bygge værn mod de belastninger, I ved, opstår

Forebyggelse handler om at bygge værn mod de belastninger, I ved, opstår. Det kan fx være værn, der mindsker muligheden eller sandsynligheden for, at uenigheder mellem frivillige og medarbejdere udvikler sig til skænderier eller konflikter. Det kan også være værn mod den usikkerhed og uklarhed, der kan opstå, hvis jeres aktiviteter primært er projektfinansieret. En tredje type værn er dem, du bygger, når vilkår i opgaven er en af de belastende faktorer. Vilkår i opgaven kan fx være, at opgaverne, som medarbejderne eller de frivillige udfører, stiller høje følelsesmæssige krav, fx samtaler med selvmordstruede eller med udadreagerende og /eller stof-påvirkede borgere.

Håndtering er, når det er ’gået galt’

Det er fx, når I skal håndtere en konflikt mellem frivillige og medarbejdere, håndtere en sag om grænseoverskridende adfærd eller håndtere en kollega, som har stået alene i en meget svær og krævende situation. Vi anbefaler, at I benytter en ekstern rådgiver i disse situationer, hvis der ikke er de tilstrækkelige kompetencer til rådighed internt i organisationen.