Tydelighed i arbejdsmiljøarbejdet

Tydelighed i arbejdsmiljøarbejdet

Der er lovgivning i Danmark for, hvornår og hvordan arbejdsmiljøarbejdet skal organiseres.

For NGO’er med flere end 9 ansatte skal der etableres en AMO og vælges arbejdsmiljørepræsentanter. Jo større NGO’en er, desto mere kompleks vil organiseringen være.

For NGO’er med 9 eller færre ansatte er der ikke krav om en AMO, men der er stadig krav om systematik i arbejdsmiljøarbejdet, herunder en årlig arbejdsmiljødrøftelse.

Uanset hvilken organisering der er på jeres arbejdsplads af arbejdsmiljøarbejdet, er det væsentlige, at I gør de indsatser, I har, og opfølgningen på disse, tydelige, så de løbende kan indgå i drøftelser af jeres arbejdsmiljø.

For NGO’er med flere end 9 ansatte er det også vigtigt, at opgaven og ansvaret for arbejdsmiljørepræsentanten/erne og arbejdsmiljøleder samt måden samarbejdet i AMO er struktureret på, er beskrevet. Det skal nemlig være tydeligt for alle på arbejdspladsen, hvad der forventes i samarbejdet, hvordan problematikker og henvendelser håndteres løbende samt hvordan, arbejdet for AMO er organiseret hen over et år.

Find konkrete redskaber til at arbejde tydelighed i arbejdsmiljøarbejdet